Αυτισμός: Να φοβηθώ;
Οι αναγνώστες του www.nextdeal.gr ανάμεσα στα άλλα θέματά του θα βρουν συχνά και θέματα που αφορούν τον αυτισμό και θα τα επιλέγει η ψυχολόγος Έφη Παλιάγκα, που αυτή την εποχή εργάζεται στο Νότιγχαμ της Αγγλίας σε νοσοκομείο - σπίτι σχετικό με παιδιά με αυτισμό που παίρνουν την απαραίτητη φροντίδα και βοήθεια.
Στον ελεύθερο χρόνο της ετοιμάζει βιβλία για να βοηθηθούν παιδιά και γονείς. Σχετικά θέματα οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν και στο «Αυτισμός σημαίνει μαζί» (πατήστε εδώ) που ίδρυσε η Έφη Παλιάγκα. Είναι ένα δύσκολο θέμα που ο χειρισμός του εκτός της ειδικής εκπαίδευσης απαιτεί ηρωισμό και πολύ αγάπη. Κοντά μας υπάρχουν άνθρωποι που έχουν ανάγκη σχετικές πληροφορίες.
Κάποια εποχή πριν περίπου 30 χρόνια έτυχε όταν ήμουν ασφαλιστής να μου ζητήσει ένας γονέας να ασφαλίσει ένα αυτιστικό παιδί. Η ασφαλιστική εταιρία ΔΕΝ ασφάλιζε παρόμοιους κινδύνους. Τότε πρότεινα να ασφαλισθεί ο γονέας προστάτης του παιδιού. Θυμάμαι ότι του είπα ότι «ακόμα κι αν εσύ φύγεις από τη ζωή ή εάν δεν μπορείς από αρρώστια τότε με τα χρήματα ασφάλισης ζωής, θα μπορεί κάποιος να αναπληρώσει την φροντίδα σου!»
Διαβάστε δύο πολύ ενδιαφέρουσες αναρτήσεις από το blog «Αυτισμός σημαίνει μαζί»:
Αυτισμός. Να φοβηθώ;
Όχι!
Να μην φοβηθείς καθόλου.
Ο αυτισμός δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβόμαστε.
Με τον φόβο δεν καταφέρνουμε πολλά παρά μόνο να κρατάμε σε απόσταση αυτά που δεν ξέρουμε.
Για να κατανοήσουμε τον αυτισμό, θα πρέπει πρώτα να μάθουμε τι είναι αυτισμός.
Τι είναι λοιπόν αυτισμός; Είναι κάτι που πρέπει να φοβόμαστε;
Κάτι που πρέπει να αντιμετωπίζουμε με καχυποψία;
Τίποτα από όλα αυτά.
Ο αυτισμός είναι μια δύσκολη αναπτυξιακή διαταραχή την όποια τα άτομα την έχουν για πάντα και αποτελεί ίσως την πιο βαριά ψυχική διαταραχή της παιδικής και εφηβικής ηλικίας.
Ο αυτισμός επηρεάζει το πως ένα άτομο κατανοεί τα όσα βλέπει ακούει και γενικά αισθάνεται.
Οπότε, εάν μιλάμε για αυτισμό, μιλάμε για μια διάχυτη διαταραχή της ψυχολογικής ανάπτυξης του ατόμου, η οποία περιλαμβάνει δυσκολία στην συναλλαγή με άλλους ανθρώπους, στην κοινωνική κατανόηση, στην επαφή συναισθημάτων και στην επικοινωνία.
O αυτισμός μπορεί να διαγνωσθεί μεταξύ των 2 και 4 χρονών και είναι πιο συχνός στα αγόρια παρά στα κορίτσια.
Ο αυτισμός δεν θεραπεύεται αλλά με την βοήθεια ειδικών το παιδί μαθαίνει να επικοινωνεί καλυτέρα και να αναπτύσσει τις δεξιότητες του.
Ο πρώτος που επίσημα αναγνώρισε τον αυτισμό ως διαταραχή ήταν ο Αυστριακός Leo Kanner το 1943. Ο Kanner έκανε μια ερεύνα τότε με 11 παιδιά και μέσα από αυτή την ερεύνα κατέληξε σε μια σειρά με 8 γνωρίσματα και αργότερα απομόνωσε μόνο δυο από τα οχτώ ως τα στοιχεία κλειδιά του αυτισμού. Την υπερβολική απομόνωση και την διατήρηση ομοιότητας (ρουτίνα).
Ουσιαστικά λοιπόν, όταν λέμε πως ένα παιδί έχει αυτισμό, εννοούμε πως έχει έναν άλλο τρόπο σκέψης, έναν άλλο τρόπο να δείχνει τα αισθήματα του και τα συναισθήματα του, έναν άλλο τρόπο να επικοινωνεί και γενικά έναν διαφορετικό τρόπο ζωής, από αυτόν που εμείς έχουμε συνηθίσει. Του αρέσει να απομονώνεται και να μην κάνει παρέα με άλλα παιδιά ή να μην μοιράζεται τα παιχνίδια του.
Πώς να υποστηρίξουμε τα άτομα με αυτισμό;
Τα άτομα με αυτισμό έχουν ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης, επικοινωνίας και κατανόησης.
Έχω δουλέψει αρκετά με παιδιά με αυτισμό για να ξέρω πως το πιο σημαντικό συστατικό στην υποστήριξη τους είναι η υπομονή και ο χρόνος. Χρόνο να σε εμπιστευτούν, χρόνο να σε γνωρίσουν.
Τα παρακάτω είναι σημεία κλειδιά στην υποστήριξη των αυτιστικών ατόμων.
- Εξηγείστε σε κάθε βήμα τι πρόκειται να γίνει και για πόση ώρα. Είναι πολύ σημαντικό τα αυτιστικά παιδιά να ξέρουν τι πρόκειται να συμβεί και γιατί.
- Τα αυτιστικά άτομα θέλουν την δίκια τους ώρα για να κατανοήσουν κάτι. Εάν ρωτάτε κάτι ή τους λέτε κάτι, δώστε τους λίγα λεπτά για να σας δώσουν μια απάντηση.
- Οι ερωτήσεις που κάνουμε στα παιδιά-άτομα με αυτισμό πρέπει να είναι μικρές και με καθαρή έννοια. πχ αντί για "μήπως ξέρεις να μου πεις τι ώρα είναι?" καλύτερα να ρωτήσουμε κατευθείαν "τι ώρα είναι;"
- Τα άτομα με αυτισμό δεν έχουν την δυνατότητα να καταλάβουν λέξεις με διπλή έννοια, ιδιωματισμούς, ανέκδοτα ή σχήματα λόγου. Όταν τους πούμε "σήμερα έχει ένα ήλιο με δόντια" θα ψάχνουν να βρουν τα δόντια του ήλιου.
- Ρουτίνα. Ρουτίνα παντού και πάντα. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει μια ρουτίνα καθημερινά γιατί έτσι τα παιδιά με αυτισμό αισθάνονται ασφαλή. Αισθάνονται ασφάλεια μέσα στην ρουτίνα γνωρίζοντας τι θα συμβεί κάθε μέρα και με ποια σειρά.
- Το περιβάλλον είναι πολύ σημαντικό. Τα παιδιά με αυτισμό είναι πολύ ευαίσθητα στο φως, τον ήχο, στις κινήσεις και στα αγγίγματα. Θα πρέπει το περιβάλλον να είναι ήρεμο ώστε να μην βοηθάει στην ανάπτυξη του άγχους.
Αναδημοσίευση απο το www.nextdeal.gr