Αθήνα, 20-05-2019

Πώς να περιορίσετε το αλάτι στη διατροφή του παιδιού

Το αλάτι αποτελεί βασικό συστατικό της διατροφής και είναι απαραίτητο για τον οργανισμό, αφού είναι αναγκαίο για πολλές λειτουργίες του σώματος. Είναι η πιο συνηθισμένη πηγή νατρίου, ενός βασικού μεταλλικού στοιχείου, το οποίο συμβάλλει στη διατήρηση της σωστής ισορροπίας των υγρών του σώματος και βοηθά στη μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων που επηρεάζουν τη σύσπαση και τη χαλάρωση των μυών. Επίσης, συμμετέχει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, διευκολύνει την πέψη, συμβάλλει στην ενίσχυση και ισορροπία του θυρεοειδή και καταπολεμά τα οιδήματα, γιατί συμβάλλει στην απορρόφηση του καλίου. Η πτώση του νατρίου κάτω από τα κανονικά επίπεδα είναι επικίνδυνη και μπορεί οδηγήσει ακόμη και στο θάνατο. Ωστόσο, όπως όλες οι υπερβολές που κάνουμε στην διατροφή μας, έτσι και η υπερκατανάλωση αλατιού μπορεί να προκαλέσει στους ενήλικες αρνητικές συνέπειες και σοβαρά προβλήματα στην υγεία τους. Η κατακράτηση νερού, η αυξημένη αρτηριακή πίεση και τελικά ο υψηλότερος κίνδυνος για καρδιακή προσβολή, η νεφρική νόσος και το εγκεφαλικό επεισόδιο είναι μερικά απ' αυτά.

Πόσο επιβλαβές είναι για τα παιδιά;
Οι επιπτώσεις από την υπερκατανάλωση του αλατιού μπορούν να εμφανιστούν πολύ νωρίτερα και εδώ είναι που κρίνεται σημαντικός και καθοριστικός ο ρόλος των γονιών. Το νεφρικό σύστημα στα παιδιά και ειδικότερα κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, δεν έχει ωριμάσει πλήρως, ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστεί αποτελεσματικά τις υψηλές ποσότητες αλατιού. Επιπλέον, οι διατροφικές συνήθειες που διαμορφώνονται κατά την παιδική ηλικία είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα συνεχίσουν να ισχύουν και στην ενήλικη ζωή τους. Όσα παιδιά μάθουν από μικρή ηλικία να καταναλώνουν αλάτι και συνηθίζουν την αλμυρή γεύση «εθίζονται» σε αυτή, με αποτέλεσμα μελλοντικά η πρώτη τους προτίμηση για να ευχαριστηθούν το φαγητό είναι να είναι κάτι αλμυρό.

 

Νοστιμιά και χωρίς αλάτι: Πώς θα μειώσουμε το αλάτι στη διατροφή των παιδιών


- Αποτρέψτε τα παιδιά να «αγαπήσουν» τα πολύ αλμυρά τρόφιμα. Όταν συνηθίζουν από μικρή ηλικία σε μια διατροφή πλούσια σε αλάτι μοιραία θα αναπτύξουν μια προτίμηση για τις αλμυρές γεύσεις, την οποία θα διατηρήσουν και στην ενήλικη ζωή τους.

 

- Βάλτε τα παιδιά στην κουζίνα! Σε κάθε ευκαιρία ενθαρρύνετά τα να συμμετέχουν στο μαγείρεμα, όπου μπορείτε να τα διδάξετε πώς να καρυκεύουν έξυπνα το φαγητό τους χρησιμοποιώντας περισσότερα βότανα, μπαχαρικά και εσπεριδοειδή και λιγότερο αλάτι.

 

- Αποφύγετε την προσθήκη αλατιού όταν χρησιμοποιείτε αλμυρά συστατικά στο φαγητό, όπως ελιές, αντζούγιες, κάπαρη, τυριά και αλλαντικά.

 

- Προσθέτετε το αλάτι στο τέλος του μαγειρέματος και όχι στην αρχή. Με αυτόν τον τρόπο, θα πετύχετε πιο έντονη τη γεύση του με λιγότερη ποσότητα.

 

- Εξαφανίστε την αλατιέρα από το τραπέζι και τοποθετήστε την σε ένα ντουλάπι στο οποίο δεν μπορεί να έχει εύκολη πρόσβαση ένα μικρό παιδί

 

- Χρησιμοποιείστε καρυκεύματα, αρωματικά φυτά (άνηθο, μαϊντανό, βασιλικό, σέλινο κλπ.), χυμό λεμονιού ή ξύδι για να δώσετε γεύση στα φαγητά. Επίσης είναι σημαντικό το ότι μερικά αρωματικά, όπως είναι οι σάλτσες για σαλάτα, τα ντιπ, η κέτσαπ και η μουστάρδα περιέχουν νάτριο γι' αυτό καλό είναι να ελέγχεται η ετικέτα τους.

 

- Επιλέξτε φρέσκα κρέατα, πουλερικά και ψάρια, αντί για επεξεργασμένα ή καπνιστά. Αν καταναλώνει το παιδί κονσέρβες, όπως τόνο, καλό είναι να ξεπλένετε το περιεχόμενο για να απομακρύνετε το αλάτι. Με το άφθονο νερό καταφέρνετε να απομακρύνετε περίπου το 1/3 του νατρίου που περιέχεται στις τροφές αυτές.

 

- Προσέξτε τα συστατικά όπως είναι το γλουταμινικό μονονάτριο, η μαγειρική σόδα, το baking powder και το βενζοϊκό νάτριο, τα οποία είναι συστατικά του αλατιού.

 

- Προτιμήστε τροφές που αναγράφουν πάνω στη συσκευασία «χωρίς αλάτι».

 

- Περιορίσετε την πρόσληψη συσκευασμένων/επεξεργασμένων τροφίμων. Περίπου το 75% της πρόσληψης νατρίου στη διατροφή μας προέρχεται από αυτά τα τρόφιμα, ενώ μόλις το 25% είναι το μαγειρικό/επιτραπέζιο αλάτι και οι φυσικές πηγές νατρίου (κυρίως κρέας, πουλερικά, γαλακτοκομικά). Το νάτριο χρησιμοποιείται στα επεξεργασμένα τρόφιμα είτε ως χλωριούχο νάτριο (επιτραπέζιο αλάτι) είτε σαν άλατα νατρίου, τα οποία δεν είναι πάντα αλμυρά στη γεύση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα δημητριακά πρωινού, τα οποία αν και γλυκά στη γεύση, περιέχουν αρκετό νάτριο. Με τον τρόπο αυτό βελτιώνεται η γεύση και παρατείνεται ο χρόνος ζωής τους (συντηρητικό).

 

- Διαβάζετε τις ετικέτες τροφίμων. Προϊόντα με περιεκτικότητα μεγαλύτερη από 1,5 γραμμάρια αλατιού (ή 0,6 γραμμάρια νατρίου) ανά 100 γραμμάρια τροφίμου είναι υψηλά σε νάτριο, ενώ τρόφιμα με περιεκτικότητα χαμηλότερη από 0,3 γραμμάρια αλατιού (ή περίπου 0,1 γραμμάρια νατρίου) ανά 100 γραμμάρια τροφίμου είναι χαμηλά σε νάτριο. Για να μετατρέψετε τα γραμμάρια νατρίου σε αλάτι πολλαπλασιάστε με 2,5, π.χ. ένα τρόφιμο με 0,2 γραμμάρια νατρίου, περιέχει (0,2 x 2,5 =) 0,5 γραμμάρια αλάτι.

 

- Αυξήστε την πρόσληψη φυσικών τροφίμων με έμφαση σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια και ξηρούς καρπούς χωρίς αλάτι.

 

- Όταν βρίσκεστε για φαγητό εκτός σπιτιού επισημάνετε κατά την παραγγελία σας να αποφύγουν την έξτρα προσθήκη αλατιού στα παιδικά πιάτα ή ακόμη και στα δικά σας.

 

Και να θυμάστε: οι σωστές διατροφικές συνήθειες διαμορφώνονται από την παιδική ηλικία και μας ακολουθούν και στην μετέπειτα ζωή μας. Δώστε λοιπόν το καλό παράδειγμα στα παιδιά ξεκινώντας από σήμερα.

 

Πηγή: www.mama365.gr

Τελευταία Νέα

Παιδικό πάρτυ