Αθήνα, 22-01-2025

Εισαγωγή της κυκλοφοριακής αγωγής στα Δημοτικά Σχολεία

Την εισαγωγή της θεματικής ενότητας Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της Χώρας για το σχολικό έτος 2017-2018, αποφάσισαν ο Υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών και Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Μάλιστα, με εγκύκλιο του ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων παρείχε σχετικές οδηγίες:

«Εισαγωγή της θεματικής ενότητας Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολειών της Χώρας για το σχολικό έτος 2017-2018»

Λαμβάνοντας υπόψη το υπ’ αρίθμ. οικ.62752/7832/22-10-2016 (με αρ. πρ. εισ. ΥΠΠΕΘ 165789/6-10-2016) αίτημα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τίτλο: «Ανάπτυξη Εθνικού Προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας», το υπ’ αρίθμ. οικ.59320/17-10-2017 ομότιτλο έγγραφο της αυτής Υπηρεσίας και το υπ’ αριθμ. 31396/24-02-2017 (πράξη 7/16-02-2017 ΙΕΠ) έγγραφο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής με τίτλο: Γνωμοδότηση σχετικά με την εκπαιδευτική πρόταση του Τμήματος Οδικής Ασφάλειας και Κανόνων Κυκλοφορίας της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τίτλο: «Ανάπτυξη εθνικού προγράμματος κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας», σας ενημερώνουμε ότι, εισάγεται η θεματική ενότητα «Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια» στο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της χώρας για το σχολικό έτος 2017-2018.

Ειδικότερα:
Α. Διδακτικές ώρες της θεματικής ενότητας ανά Τάξη
Η διδασκαλία της θεματικής ενότητας θα πραγματοποιηθεί με ένταξή της στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων της Χώρας ως ακολούθως:

Α΄ Δημοτικού: α) Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1ώρα την εβδομάδα για το τρίτο (Γ’) τρίμηνο του σχολικού έτους.

  • Β΄ Δημοτικού: Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα κατά την διάρκεια όλου του σχολικού έτους.
  • Γ’ Δημοτικού: Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα για το τρίτο (Γ’) τρίμηνο του σχολικού έτους
  • Δ’ Δημοτικού: Ευέλικτη Ζώνη του προγράμματος: 1 ώρα την εβδομάδα για ένα τρίμηνο του σχολικού έτους κατά την κρίση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού που διδάσκει το μάθημα της Ευέλικτης ζώνης .
  1. Ε’ και Στ΄ Δημοτικού: Διάχυση της θεματικής ενότητας σε άλλα διδακτικά αντικείμενα όπως Γλώσσα, Φυσικά, Τ.Π.Ε., Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή σε ενότητες συναφείς, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού, με την Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια. Η ένταξη θα πραγματοποιείται με απόφαση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού έως 10 ώρες ανά έτος.
  2. Β. Εκπαιδευτικό υλικό

Εκπαιδευτικό υλικό προς αξιοποίηση στη Θεματική ενότητα δύναται να θεωρηθεί το υλικό που προτείνεται από το Τμήμα Οδικής Ασφάλειας και Κανόνων Κυκλοφορίας της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και έχει λάβει παιδαγωγική καταλληλότητα από το ΥΠΠΕΘ (Φ.14/ΕΑ/31396/34988/Δ1/2-3-2017). Το σχετικό εκπαιδευτικό υλικό θα χρησιμοποιήσουν κατά την κρίση τους, οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν τα διδακτικά αντικείμενα της παραγράφου Α. Το παραπάνω υλικό παρέχεται στη διαδικτυακή πλατφόρμα “e-drive Academy” (http://edrive.yme.gov.gr/). 
Το υλικό αποτελείται από:

(α) ηλεκτρονικά διαδραστικά μαθήματα,

(β) ηλεκτρονικά βιβλία και φυλλάδια/ οδηγούς και

(γ) διαδραστικά παιχνίδια.

Πιο συγκεκριμένα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην διαδικτυακή πλατφόρμα περιλαμβάνονται:
1. Βιβλία και Συμβουλευτικοί Οδηγοί για:

(i) τους μαθητές/μαθήτριες Α’-Γ’ και Δ’-ΣΤ’ τάξης, με τίτλο: «ΟΔΙΚΕΣ μου Συμβουλές» και
(ii) τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, αντίστοιχα.

2. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Α’–Γ’ Δημοτικού, που αναφέρονται:

(i) στην πεζή μετακίνηση (Κυκλοφορώ με ασφάλεια στο οδικό περιβάλλον ως πεζός/Κυκλοφορώ πεζός τη νύχτα),

(ii) στη χρήση ποδηλάτου (Μαθαίνω να ποδηλατώ με ασφάλεια/ σε κακοκαιρία),
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο (Περιμένοντας/ κυκλοφορώντας με τα ΜΜΜ, Μετακινούμαι με το σχολικό/ ως συνεπιβάτης σε ΙΧ αυτοκίνητο) και
(iv) στην οδική σήμανση (Κατανοώ τα ηχητικά και οπτικά σχήματα και τα πλάνα στάσεων).

3. Εκπαιδευτικά μαθήματα για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ Δημοτικού, που αναφέρονται:

(i) στην πεζή μετακίνηση (Κυκλοφορώ με ασφάλεια στο οδικό περιβάλλον ως πεζός, Επαρχιακό περιβάλλον και αντιμετώπιση ειδικών περιπτώσεων),
(ii) στη χρήση ποδηλάτου (Κυκλοφορώ με ποδήλατο/ τη νύχτα/ με κακοκαιρία),
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο (Μετακίνηση με ΜΜΜ παιδιών ηλικίας κάτω των 12 ετών που ταξιδεύουν ασυνόδευτα, Περιμένοντας το τραμ, το μετρό, τον προαστιακό ή το λεωφορείο/ τρόλεϊ, Μετακίνηση επί οχήματος ΜΜΜ/ με το σχολικό).

4. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Α-Γ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:

(i) στην πεζή μετακίνηση (Περπατώ με ασφάλεια στην πόλη/ στην πόλη τη νύχτα) και
(ii) στη χρήση του ποδηλάτου (Κάνω ποδήλατο με ασφάλεια στο χωριό).

5. Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ τάξης Δημοτικού, που αναφέρονται:

(i) στην πεζή μετακίνηση (Περπατώ με ασφάλεια στην πόλη/ σε επαρχιακή πόλη/ στην πόλη τη νύχτα/ στο χωριό με χιόνι),
(ii) στη χρήση του ποδηλάτου (Κάνω ποδήλατο με ασφάλεια στην πόλη/ σε επαρχιακή πόλη/στο χωριό/ τη νύχτα),
(iii) στη μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το αυτοκίνητο και το σχολικό λεωφορείο (Ασφαλής μετακίνηση με το τραμ/ με το ΙΧ στο χωριό/ με το σχολικό/ με το λεωφορείο).

Το ως άνω εκπαιδευτικό υλικό είναι παιδαγωγικά κατάλληλο και προσαρμοσμένο ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και των μαθητριών. Ως προς το περιεχόμενο αναφέρεται σε μια σειρά ζητημάτων που συνδέονται με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια με στόχο την πρόληψη των ατυχημάτων, μέσα από τη διαμόρφωση δεξιοτήτων για ασφαλείς μετακινήσεις πεζή, με ποδήλατο και με οχήματα.

Επιπλέον, το υλικό αναφέρεται σε ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας και οικολογικής μετακίνησης.

Το εκπαιδευτικό υλικό είναι δομημένο κατά τρόπο που επιτρέπει είτε την ανάπτυξη επιλεκτικά θεματικών ενοτήτων, είτε την εφαρμογή του συνόλου του υλικού. Για την υλοποίηση του υλικού για μαθητές και μαθήτριες, προτείνονται αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί οδηγοί.

Σε κάθε περίπτωση, η αξιοποίηση του υλικού μπορεί να γίνει κατά την κρίση των εκπαιδευτικών, με βάση τις ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών και των μαθητριών τους.

Γ. Επιμόρφωση

Προβλέπεται σταδιακή οργάνωση επιμορφωτικών παρεμβάσεων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Δ. Σύνδεση με το Εργαστήριο Πληροφορικής-κινητό εργαστήριο πληροφορικής της Σχολικής Μονάδας

Προβλέπεται σε όλες τις περιπτώσεις της παραγράφου Α, για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση, του ψηφιακού τμήματος του εκπαιδευτικού υλικού (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ)., η χρήση του εργαστηρίου πληροφορικής, όπου αυτό είναι δυνατό και σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό του διδακτικού αντικειμένου Τ.Π.Ε.. Είναι δυνατή επίσης η χρήση του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ) και στο διδακτικό αντικείμενο των Τ.Π.Ε, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού.

 

Η πλατφόρμα «e-Drive Academy»

Πρόκειται για την ηλεκτρονική εκπαιδευτική πλατφόρμα, η οποία εμπεριέχει το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος οδικής ασφάλειας, στα σχολεία της χώρας. 

Αποτελεί καρπό μίας συμπαγούς, συστηματικής και πολύμηνης δουλειάς του επιστημονικού προσωπικού του Τμήματος Οδικής Ασφάλειας και Κανόνων Κυκλοφορίας της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. 

Η παρουσίαση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «e-Drive Academy» πραγματοποιήθηκε στις 16 Ιανουαρίου, στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργάνωσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και με την Επιτελική Δομή του ΕΣΠΑ του ΥπΥΜΕ με θέμα: «Εισαγωγή της θεματικής Ενότητας: Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στα Δημοτικά Σχολεία της Χώρας». 

Οι πρώτοι που παρακολούθησαν τις δυνατότητες και το περιεχόμενο της πρωτοποριακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας, ήταν οι ίδιοι, οι άμεσοι ενδιαφερόμενοι: Οι μαθητές. 

Παράλληλα με την εκδήλωση, οι μαθητές της 4ης τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείο Χολαργού, είχαν την ευκαιρία, με την υποστήριξη του επιστημονικού προσωπικού που δημιούργησε την πλατφόρμα, να περιηγηθούν σ’ αυτή και να εξοικειωθούν με τον τρόπο λειτουργίας της και το πλούσιο περιεχόμενο της, στο εργαστήριο υπολογιστών που δημιουργήθηκε για τη συγκεκριμένη ημέρα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τη διαδικασία της εκπαίδευσης παρακολούθησε μαζί με τους μαθητές ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, κ. Θάνος Βούρδας και η Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, κ. Μαρίνα Χρυσοβελώνη.

Στην εκδήλωση στην οποία κλήθηκαν Επιστημονικοί και Εκπαιδευτικοί Φορείς, αλλά και φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, παρουσιάστηκαν λεπτομερώς το περιεχόμενο, οι δυνατότητες και ο τρόπος λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Παράλληλα αναπτύχθηκαν από τους ομιλητές οι στόχοι που διαπνέουν τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία.

Κεντρικός στόχος η οικοδόμηση μιας καθολικής, συστηματικής και συντονισμένης εκπαίδευσης του μαθητικού πληθυσμού στο θέμα της οδικής ασφάλειας.

Για την εισαγωγή της διδασκαλίας του μαθήματος που θα διαμορφώσει ορθή οδική συμπεριφορά και συνείδηση στον μαθητικό πληθυσμό της χώρας υπάρχει στενή συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, πραγματοποιήθηκε επίσης, λεπτομερής τεχνική παρουσίαση του e –Drive Academy από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Μάνο Παρίση, την ομάδα έργου «e – Drive Academy» και την εταιρεία ανάπτυξης της.
Το εκπαιδευτικό υλικό που εμπεριέχεται στη διαδικτυακή πλατφόρμα, έχει λάβει παιδαγωγική καταλληλότητα από το ΥΠΠΕΘ. Παράλληλα, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνου Γαβρόγλου, δόθηκε το πράσινο φώς για την εισαγωγή της θεματικής ενότητας «Κυκλοφοριακή Παιδεία και Οδική Ασφάλεια στα Σχολεία».
Σημειώνεται, τέλος, ότι εξειδικευμένοι επιστήμονες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα αναλάβουν το έργο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, οι οποίοι στη συνέχεια θα κληθούν να διδάξουν το μάθημα Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας στις τάξεις των δημοτικών σχολείων.
Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης, θα ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή της διδασκαλίας του μαθήματος σε 100 δημοτικά σχολεία της Αττικής, το Γ’ τρίμηνο της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Ο στόχος που έχει θέσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, είναι την επόμενη σχολική χρονιά το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής, να έχει ενταχθεί σε όλα τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Η εκπαιδευτική Ηλεκτρονική Πλατφόρμα «e- Drive Academy», είναι διαθέσιμη προς το κοινό και όλους τους ενδιαφερόμενους στη διεύθυνση: edrive.yme.gov.gr

Τελευταία Νέα

Παιδικό πάρτυ