Αθήνα, 10-05-2021

Παγωτό η γλυκιά απόλαυση του καλοκαιριού

Γράφει ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΕΚΑΚΗΣ*

 

 

Παγωτό ξυλάκι με σοκολάτα
ή
σοκολάτα γάλακτος 49%, ζάχαρη, βούτυρο κακάο, κακαόμαζα, γάλα σε σκόνη, ορός γάλακτος σε σκόνη, βούτυρο γάλακτος, λεκιθίνη σόγιας, πολυγλυκερίδια πολυρικινελαικού οξέος, βανιλίνη, σιρόπι γλυκόζης, μονικεδιγλυκερίδια των λιπαρών οξέων, κόμη χαρουπιών, κόμη γκουάρ, καραγενάνη, κόμη κυτταρίνης, βανιλλίνη, σιρόπι σοκολάτας, ζάχαρη νερό, αρωματικές ύλες, αλάτι, τροποποιημένο άμυλο αραβοσίτου, αγελαδινό γάλα, προιόντα σόγιας, γλουτένη, αυγό, ξηροί καρποί..

και όμως είναι το ίδιο ακριβώς πράγμα…

 

Φαντάζομαι ότι στην πρώτη περίπτωση πολύ «εύκολα» θα το παίρνατε στο παιδί σας, ενώ στην δεύτερη περίπτωση θα το σκεφτόσασταν πάρα πολύ…σωστά;

 

Και όμως οι περισσότεροι από εμάς σταματούμε στον «γευστικό» «εντυπωσιακό» τίτλο της συσκευασίας και σχεδόν ποτέ δεν διαβάζουμε τα «ψιλά» γράμματα στο πίσω μέρος.

Έχει μεγάλη σημασία να τονίζω ξανά και ξανά ότι η παιδική διατροφή διαφέρει από αυτή των ενηλίκων σε τρία πολύ βασικά σημεία:

• Τα παιδιά στην ανάπτυξη είναι πολύ πιο ευάλωτα στην περιβαλλοντική τοξικότητα.
• Έχουν μεγαλύτερες ανάγκες για καθαρή, ποιοτικά αναβαθμισμένη τροφή, πλούσια σε θρεπτικά στοιχεία ισορροπημένα μεταξύ τους σε σωστές αναλογίες.
• Έχουν πιο ευαίσθητο γαστρεντερικό σύστημα.

 

Είναι σημαντικό για να:

• Αποφύγουμε συχνές επισκέψεις σε παιδίατρους και παιδιατρικές κλινικές.
• Προλάβουν πιθανά παθολογικά συμπτώματα αργότερα στην ενηλικίωση.
• Αποδώσουν σωματικά και πνευματικά


Τα παιδιά θα πρέπει να συνηθίσουν από μικρή ηλικία να αποφεύγουν τροφές που μπορεί να τα τοξινώνουν και να αναπτύξουν γεύσεις και επιθυμίες για τροφές που τα αναβαθμίζουν ενεργειακά και τα θρέφουν αντί να τα αρρωσταίνουν.

 

Tα παιδιά δεν αποζητούν τις «αντιτροφές» για να μας βασανίσουν και να είναι άτακτα, αλλά επειδή ο οργανισμός τους αποζητά συγκεκριμένες θρεπτικές ουσίες. Ένας τρόπος να γνωρίζουν σε ποιες τροφές υπάρχουν αυτές οι ουσίες είναι και οι γεύσεις. Έτσι όταν το παιδί θέλει και επιμένει πχ. για παγωτό, στην πραγματικότητα αναζητά στοιχεία τα οποία έχει ανάγκη ο οργανισμός τους.

 

Οι βιομηχανίες τροφίμων γνωρίζουν αυτό το «μυστικό» και αναπτύσσουν τα προϊόντα τους αποκλειστικά σε αυτή την βάση. Το πρόβλημα είναι ότι τα προϊόντα τους μπορεί να είναι γευστικά και να περιέχουν μερικές θρεπτικές ουσίες, αλλά αυτές βρίσκονται σε λάθος μορφή. Πχ. μπορεί να παρέχουν μεγάλες ποσότητες γλυκόζης αλλά σε μορφή επεξεργασμένης ζάχαρης που αποσυντονίζει τον οργανισμό με «ενεργειακές εκρήξεις» διότι η γλυκόζη απελευθερώνεται πολύ γρήγορα στο αίμα. Ταυτόχρονα σε αυτά τα προϊόντα η γλυκόζη δεν συνυπάρχει με άλλα θρεπτικά στοιχεία όπως οι βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και ένζυμα που είναι απαραίτητα για τον ομαλό μεταβολισμό της.

 

Τι περιέχουν:

Σε γενικές γραμμές, οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή του είναι: γάλα, αβγά, βούτυρο, κρέμα γάλακτος, χυμοί φρούτων και πρόσθετα τροφίμων, όπως γλυκαντικές ουσίες, σταθεροποιητές, γαλακτωματοποιητές, χρωστικές και αρωματικές ύλες.

 

Η ενεργειακή αξία ενός παγωτού κυμαίνεται από 75 έως 240 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια.

 

Είναι σχεδόν απλοϊκό, αν υποστηρίξουμε ότι καταναλώνουμε παγωτό προκειμένου να πάρουμε κάποια θρεπτικά στοιχεία όπως βιταμίνες (μαγνήσιο, φώσφορο, βιταμίνη C, βιταμίνες του συμπλέγματος B, βιταμίνες A, D και Ε), όπως επίσης ότι «προσέχουμε» την σιλουέτα μας και καταναλώνουμε παγωτό χαμηλών λιπαρών ή χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη. Δηλαδή, αντιλαμβανόμαστε ότι η πηγή αυτών των στοιχείων σαφέστατα θα πρέπει να είναι υψηλής ποιότητας και βιολογικής προέλευσης , όπως φρούτα, λαχανικά, ξηροί καρποί κ.ά.


Να τα αποκλείσω;

Η κατανάλωση παγωτού έχει ψυχολογικές προεκτάσεις. Σχεδόν όλοι συνδέουμε τις ξέγνοιαστες διακοπές με το παγωτό, μικροί «τα μετρούσαμε»… ποιος έχει φάει τα περισσότερα, οι διαφημίσεις τα υποστηρίζουν με παραλίες , πανέμορφα σώματα κ.τ.λ. Είναι λοιπόν πολύ δύσκολο να πείσετε ένα παιδί να απέχει και άλλωστε δεν είναι παιδαγωγικό όταν θα βλέπει όλα τα άλλα παιδιά να τρώνε αυτή τη γλυκιά απόλαυση του καλοκαιριού.


Τι να κάνω;

Οι λύσεις είναι οι εξής:

• Φροντίστε γενικότερα την διατροφή του παιδιού σας, έτσι ώστε να έχετε ένα ισχυρό οργανισμό.

• Ορίστε όριο κατανάλωσης παγωτού (μέχρι 2 την εβδομάδα) και προτιμήστε αυτά των φρούτων και όχι με επικαλύψεις σοκολάτας και πρόσθετα (σιρόπια, ξηρούς καρπούς κ.τ.λ)

• Προτιμήστε βιολογικής προέλευσης παγωτά, που και ποιοτικότερα συστατικά περιέχουν και λιγότερα επιβαρυντικά στοιχεία.

• Προτιμήστε να φτιάξετε σπιτική παραλλαγή υγιεινού παγωτού η οποία σας εξασφαλίζει ότι το παιδί δεν θα νοιώθει στερημένο αλλά κυρίως θα εξασφαλίσετε ότι έχετε δώσει στο ένα «απόλυτα» υγιεινό έδεσμα.


Πως φτιάχνω σπιτικό παγωτό:
• Γιαούρτι με διάφορες παραλλαγές. Προτιμάτε κατσικίσιο ή πρόβειο γιαούρτι (όχι αγελαδινό) βιολογικής καλλιέργειας. Το σερβίρετε σκέτο ή αναμεμιγμένο με φρέσκα φρούτα ψιλοκομμένα, ή με δαμάσκηνα που έχετε μουλιάσει από το βράδυ και έχετε πολτοποιήσει στο μπλέντερ, ή με κολοκυθόσπορο, λιναρόσπορο, ηλιόσπορο, ή ανακατεμένο με μία κουταλιά ταχίνι. (το αφήνετε και παγώνει στην κατάψυξη.
• Χυμοί Φρούτου (smoothies). Τα smoothies γίνονται με βάση γιαούρτι ή γάλα σόγιας/αμυγδάλου/ρυζιού στο οποίο προσθέτετε στο μπλέντερ φρούτα εποχής σε διάφορους συνδυασμους. Συνιστάται η μπανάνα γιατί του δίνει πηκτή γεύση με μήλο, κίουι, φράουλες, αχλάδι, ροδάκινο κλπ. Επίσης αν δοκιμάσετε γάλα σόγιας με μήλο και κανέλλα, έχετε ένα πολύ γευστικό milk shake που αρέσει πολύ στα παιδιά. Όλα τα φρούτα συνιστώνται να είναι βιολογικά και να πολτοποιούνται με την φλούδα τους (όχι αποχυμωτές).Τα αφήνετε και παγώνουν στην κατάψυξη.

 

Συμπερασματικά λοιπόν, έχουμε επιλογή όταν θέλουμε να δώσουμε μια νότα δροσιάς τις ζεστές ημέρες του καλοκαιριού.

 

Βασική προϋπόθεση και πάλι το δικό σας ενδιαφέρον και ενασχόληση με την διατροφή των παιδιών σας, Αξίζει τον κόπο…τι λέτε;

 

 




* ΦΥΣΙΚΟΠΑΘΗΤΙΚΗ, ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ, ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ & ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ / www.isoropia.gr

ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΟΠΑΘΗΤΙΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΙΑΣ
ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ Μ.ΒΡΕΤΑΝΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΟΠΑΘΗΤΙΚΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ A.N.P. ASSOCIATION OF NATUROPATHIC PRACTITIONERS
(ΒΡΕΤΑΝΙΚΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΠΑΘΗΤΙΚΩΝ)*
Τ.ΜΕΛΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΟΡΘΟΜΟΡΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ**
ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ DOCTORS HOSPITAL
*ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ GENERAL NATUROPATHIC COUNCIL
(ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΦΥΣΙΚΟΠΑΘΗΤΙΚΗΣ)
** ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ INTERNATIONAL SOCIETY OF ORTHOMOLECULAR MEDICINE
(ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΟΡΘΟΜΟΡΙΑΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ)

 

 

Τελευταία Νέα

Παιδικό πάρτυ