Πώς θα διαχειρίζονται τα ύποπτα κρούσματα στα σχολεία;
Κάποιες τελευταίες διευκρινίσεις, αλλά και νέες διαδικασίες που αφορούν την έναρξη της σχολικής χρονιάς παρουσιάστηκαν κατά τη σημερινή ενημέρωση διαπιστευμένων συντακτών Υπουργείου Υγείας από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Νίκο Χαρδαλιά, τον επίκουρο Καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Γκίκα Μαγιορκίνη και την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως.
Όπως είπε ο κ. Χαρδαλιάς, εν όψει του ανοίγματος των σχολείων τη Δευτέρα, δημιουργήθηκε μια ομάδα διαχείρισης (task force), με την σύμπραξη των Υπουργείων Υγείας και Παιδείας, της Πολιτικής Προστασίας και του ΕΟΔΥ, που θα υποστηρίζει σε καθημερινή βάση κατά το πρώτο διάστημα του περιφερειακούς διευθυντές υγείας, αλλά και τους διευθυντές εκπαίδευσης, στη διαχείριση τυχόν κρουσμάτων στα σχολεία. Η επικοινωνία με την ομάδα διαχείρισης θα είναι δυνατή από την Δευτέρα στις 9 το πρωί, είτε μέσω τηλεφώνου, στα τηλέφωνα 213 1510984, 2131510985 και 2131510986, είτε μέσω email στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..">Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..
Στη συνέχεια η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας, Βάνα Παπαευαγγέλου περιέγραψε τις βασικές αρχές διαχείρισης ύποπτων ή επιβεβαιωμένων κρουσμάτων λοίμωξης COVID σε σχολικές μονάδες. Σύμφωνα με την καθηγήτρια, οι οδηγίες αυτές δημιουργήθηκαν με την ουσιαστική συμβολή του ΕΟΔΥ, σε συνεργασία με την υποομάδα των Εμπειρογνωμόνων που ασχολείται με το άνοιγμα των σχολείων και βέβαια εγκρίθηκαν από την ολομέλεια της Επιτροπής.
Ειδικότερα, αναέφερε τα εξής:
Σε κάθε σχολική μονάδα, από το προσωπικό του σχολείου ορίζεται ένας υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19, καθώς και ο αναπληρωτής του. Αυτός έχει οριστεί εδώ και 3-4 μέρες ήδη. Ο υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 σε κάθε σχολική μονάδα, οφείλει να ενημερώνει και να εκπαιδεύει το προσωπικό σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση και διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων, έχει την ευθύνη επικοινωνίας με τις οικογένειες των παιδιών, την οικεία διεύθυνση εκπαίδευσης, τη διεύθυνση δημόσιας υγείας και μέριμνας των Περιφερειών και, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, με τον ΕΟΔΥ.
Έχει την ευθύνη τήρησης αρχείου καταγραφής απουσιών που σχετίζονται με συμπτώματα συμβατά με COVID και επίσης την ευθύνη διαμόρφωσης και εξοπλισμού του προκαθορισμένου χώρου στον οποίο θα αναφερθώ και, στη συνέχεια, απομόνωσης περιστατικού που εμφανίζει συμπτώματα συμβατά με COVID.
Γενική αρχή για την ασφαλή λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων αυτή τη χρονιά, είναι ότι κάθε μαθητής, εκπαιδευτικός, αλλά και οποιοδήποτε άλλο μέλος του προσωπικού των σχολικών μονάδων, ο οποίος εμφανίζει έστω και ήπια συμπτώματα συμβατά με τη λοίμωξη COVID, στο σπίτι το Σαββατοκύριακο ή οποιαδήποτε άλλη μέρα, παραμένει στο σπίτι και ενημερώνει τη σχολική μονάδα για την ασθένειά του. Τα συμπτώματα αυτά είναι πυρετός ή βήχας ή δύσπνοια ή ανοσμία, αγευσία – πιο συχνή στους ενήλικες απ’ ότι στα παιδιά – ή γαστρεντερικά συμπτώματα και βέβαια, απουσία κάποιας εναλλακτικής διάγνωσης για τα συμπτώματα αυτά.
Σε περίπτωση που ένας μαθητής ο οποίος είναι στο σχολείο εμφανίσει ξαφνικά κάποια σημεία κλινικά ή συμβατά με τη λοίμωξη COVID, θα πρέπει να γίνει άμεση επικοινωνία με την οικογένεια για να έρθει να παραλάβει το παιδί από το σχολείο και στο μεσοδιάστημα το παιδί αυτό θα απομονωθεί σε έναν προκαθορισμένο, καλά αεριζόμενο χώρο, με την επίβλεψη του συντονιστή του σχολείου, μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά και με εφαρμογή απλής χειρουργικής μάσκας.
Επίσης, θα πρέπει να γίνεται εφαρμογή σχολαστικής υγιεινής των χεριών και αναπνευστικής υγιεινής. Και το προσωπικό το οποίο φροντίζει αυτό το παιδί να κάνει χρήση εξοπλισμού ατομικής προστασίας πιο ενισχυμένη, δηλαδή να φοράει αδιάβροχη ποδιά, μάσκα, ίσως και επιμετωπίδα ή και γάντια. Προφανώς, μετά την αποχώρηση του παιδιού θα πρέπει να γίνει επιμελής καθαρισμός του χώρου.
Στη συνέχεια, το παιδί αυτό και με τη μέριμνα των γονέων και κηδεμόνων, θα χρειαστεί να επισκεφτεί τον θεράποντα ιατρό και σύμφωνα με την κρίση αυτού, το παιδί θα χαρακτηριστεί ως όντως ύποπτο για λοίμωξη και στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα διαγνωστικό τεστ για την ανίχνευση του ιού στο παιδί αυτό.
Τονίζεται ότι εν αναμονή του αποτελέσματος, το παιδί θα παραμείνει σε απομόνωση κατ’ οίκον εφόσον δεν χρήζει νοσηλείας και το σχολείο θα συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία του.
Σε περίπτωση που ένα μέλος του εκπαιδευτικού προσωπικού ή άλλο προσωπικό, ένας ενήλικας που δουλεύει σε μία σχολική μονάδα, εμφανίσει αντίστοιχα συμπτώματα, θα χρειαστεί να αποχωρήσει από το χώρο του σχολείου ή σε περίπτωση που ασθενεί και δεν μπορεί να αποχωρήσει, θα παραμείνει στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο, μέχρι να έρθει κάποιος οικείος του να τον παραλάβει.
Θα χρειαστεί επίσης, να επισκεφτεί τον θεράποντα ιατρό, ο οποίος θα εκτιμήσει τα σημεία και συμπτώματα του εκπαιδευτικού και, εάν κριθεί απαραίτητο, θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα και εδώ πάλι μοριακό ή διαγνωστικό τεστ.
Και πάλι το σχολείο λειτουργεί κανονικά εν αναμονή των αποτελεσμάτων και ο εκπαιδευτικός παραμένει στο σπίτι του.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που το τεστ αυτό βγει αρνητικό τότε, είτε το παιδί, ο μαθητής, είτε ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 24 ωρών από την υποχώρηση του πυρετού χωρίς τη λήψη αντιπυρετικού, όταν νιώσει δηλαδή καλύτερα και δεν έχει πια πυρετό και δεν χρειάζεται φάρμακα για αυτό.
Στην περίπτωση όμως που το μοριακό τεστ βγει θετικό, τότε ο γονέας, ο κηδεμόνας ή ο εκπαιδευτικός ο οποίος έχει θετικό τεστ, οφείλει να ενημερώσει άμεσα τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 της σχολικής μονάδας.
Επίσης, οφείλει να ενημερώσει και όλους τους υπεύθυνους για τις εξωσχολικές δραστηριότητες αυτού του παιδιού, εάν το παιδί αυτό το απόγευμα πηγαίνει φροντιστήριο ή κάνει αθλητικές δραστηριότητες.
Ο υπεύθυνος διαχείρισης του σχολείου επικοινωνεί σε αυτή την περίπτωση με την διεύθυνση εκπαίδευσης, αλλά και την διεύθυνση δημόσιας υγείας της Περιφέρειας.
Όσον αφορά το άτομο με επιβεβαιωμένη λοίμωξη COVID-19, είτε είναι παιδί είτε είναι ενήλικας, μπορεί να επιστρέψει πίσω στη σχολική μονάδα μετά την πάροδο τουλάχιστον 10 ημερών από την πρώτη μέρα των συμπτωμάτων και βέβαια εφόσον είναι για τουλάχιστον 24 ώρες σε πλήρη ύφεση των συμπτωμάτων του, δεν χρειάζεται αντιπυρικά και δεν έχει πυρετό.
Για την επάνοδο τόσο των παιδιών όσο και των εκπαιδευτικών, δεν χρειάζεται δεύτερος εργαστηριακός έλεγχος με μοριακό τεστ.
Όσο αφορά όλες τις στενές επαφές του παιδιού, του μαθητή ή του εκπαιδευτικού που έχει έρθει σε επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα Covid-19, θα πρέπει να γίνει μια αναγνώριση και καταγραφή όλων των στενών επαφών του επιβεβαιωμένου κρούσματος, από τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 του σχολείου. Πιο συγκεκριμένα, εάν έχουμε κρούσμα σε ένα μαθητή τότε μιλάμε για όλους τους μαθητές που ανήκουν στον ίδιο τμήμα με αυτόν και ήρθαν σε επαφή κατά το τελευταίο 48ωρο. Εάν το παιδί εμφανίσει συμπτώματα ένα τριήμερο ή στις διακοπές, Κυριακή βράδυ, τότε ίσως τα πράγματα έχουν διαφορετικά.
Στην περίπτωση τώρα ενός εκπαιδευτικού που διδάσκει συστηματικά σε ένα συγκεκριμένο τμήμα, δηλαδή μιλάμε για έναν δάσκαλο του Δημοτικού, τότε και πάλι όλοι οι μαθητές του τμήματός του θεωρούνται στενές επαφές.
Ενώ στην περίπτωση ενός εκπαιδευτικού δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ο οποίος ξέρουμε ότι διδάσκει και έρχεται σε επαφή με πολύ περισσότερα τμήματα και με πολύ περισσότερα άτομα, τότε σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να γίνεται εκτίμηση κινδύνου για τις στενές επαφές των τελευταίων 48 ωρών.
Και για να γίνει η εκτίμηση αυτή, τα κύρια κριτήρια τα οποία ελέγχονται είναι ο αριθμός των διδακτικών ωρών που δίδαξε σε κάθε τμήμα, ο τρόπος χρήσης μάσκας, τόσο από τον ίδιο όσο και από τους μαθητές, η διάρκεια επαφής με διάφορα άτομα.
Στενές επαφές θεωρούνται οι επαφές των μαθητών στα σχολικά λεωφορεία.
Όλα τα άτομα λοιπόν τα οποία αποτελούν στενές επαφές των μαθητών ή των εκπαιδευτικών, θα πρέπει να απομακρυνθούν από το σχολείο, με οδηγίες για στενή παρακολούθηση της υγείας τους και εφόσον δεν εκδηλώσουν κανένα σύμπτωμα μπορούν να επιστρέψουν πίσω στο σχολείο, 14 μέρες μετά από την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα.
Εάν κατά την διάρκεια αυτής της δεκατετραήμερης καραντίνας, το άτομο αυτό που θεωρείται στενή επαφή εμφανίσει συμπτώματα, τότε και μόνο τότε θα πρέπει να υποβληθεί σε εργαστηριακό έλεγχο.
Αν έχουμε δύο κρούσματα στην ίδια σχολική μονάδα, θα πρέπει να ενημερωθεί ο υπεύθυνος διαχείρισης της κάθε σχολικής μονάδας, να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει ολόκληρη την σχολική κοινότητα. Θα πρέπει να γίνει ενίσχυση όλων των μέτρων στο σχολικό αυτό περιβάλλον και ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης που θα γίνει και την εκτίμηση κινδύνου για την συγκεκριμένη περίπτωση, θα αποφασιστεί το εύρος εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου. Δηλαδή, αν θα γίνει testing σε περισσότερα άτομα ή όχι.
Τέλος, εάν έχουμε τουλάχιστον τρία εργαστηριακά επιβεβαιωμένα περιστατικά με συμπτωματική ή ασυμπτωματική λοίμωξη στην ίδια σχολική μονάδα εντός διαστήματος 14 ημερών, που δεν έχουν οικογενειακή σχέση, δεν είναι δυο αδέρφια, δηλαδή, ή ξαδέρφια, δεν υπάρχει στενή τους επαφή εκτός σχολείου, τότε έχουμε τον ορισμό συρροής κρουσμάτων στο σχολείο.
Στην περίπτωση αυτή και ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης και την εκτίμηση του κινδύνου, εξατομικευμένα σε κάθε περίπτωση, θα αποφασιστεί το εύρος εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου, αλλά και πιθανά η διακοπή λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας.
Η κ. Κεραμέως από την πλευρά της ενημέρωσε ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει δημιουργήσει την ιστοσελίδα mathainoumeasfaleis.gov.gr, όπου περιλαμβάνονται οδηγίες για εκπαιδευτικούς, φοιτητές, μαθητές, γονείς, απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις, σχετικοί σύνδεσμοι, υπουργικές αποφάσεις, οδηγίες του ΕΟΔΥ, γενικότερα όλο το υλικό το οποίο ακριβώς αφορά στη διαχείριση της πανδημίας, αναφορικά με τη λειτουργία των εκπαιδευτικών δομών.
Επίσης, έχουν δοθεί στη δημοσιότητα ενημερωτικά βίντεο τα οποία απευθύνονται ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες, προκειμένου ακριβώς να υπογραμμίσουμε τη σημασία των μέτρων προστασίας και πρόληψης.
Παράλληλα, ανέφερε ότι προς περαιτέρω διευκόλυνση της διαδικασίας, προωθείται νέα νομοθετική ρύθμιση αναφορικά με τις αρμοδιότητες για την αναστολή λειτουργίας τμήματος ή σχολικής μονάδας.
Η απόφαση θα λαμβάνεται από τον αρμόδιο Διευθυντή Εκπαίδευσης μετά από εισήγηση του Διευθυντή Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας. Πάντοτε σε εφαρμογή του ισχύοντος πρωτοκόλλου και ειδικά το πρώτο διάστημα, με την πολύτιμη αρωγή αυτής της task force.
Σύμφωνα με την κ. Κεραμέως, πρόκειται για μία δυναμική διαδικασία και το Υπουργείο είναι σε διαρκή εγρήγορση για κάθε πιθανή ανάγκη επαναπροσδιορισμού των ληφθέντων μέτρων, αλλά και για να ανταποκριθεί σε κάθε πρόβλημα, σε κάθε ερώτημα, να διευκολύνουμε κάθε διαδικασία.
"Μία νέα χρονιά ξεκινά γεμάτη όρεξη για μάθηση, ελπίδες, προσδοκίες, αλλά και με τις ιδιαιτερότητες της νέας αυτής κανονικότητας", τόνισε και πρόσθεσε ότι "οι προτεραιότητές του Υπουργείου είναι δύο: Αφενός να συνεχίσει όσο πιο απρόσκοπτα γίνεται την τόσο σημαντική και τόσο απαραίτητη σε όλους εκπαιδευτική διαδικασία, αφετέρου να προστατεύσει την πολύτιμη υγεία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών".
"Πρέπει να είμαστε ρεαλιστές. Ασφαλώς και θα χρειαστεί να κλείσουν τμήματα, να κλείσουν ενδεχομένως σχολεία. Έχουμε κρούσματα στην κοινωνία, είναι σαφές. Άρα πρέπει να είμαστε ρεαλιστές. Και για αυτόν ακριβώς το λόγο έχει γίνει και τόσο αναλυτική δουλειά, σε συνεργασία με την Επιτροπή των ειδικών επιστημόνων και τον ΕΟΔΥ, τα πρωτόκολλα που ανέπτυξε προηγουμένως η κυρία Παπαευαγγέλου. Ακριβώς για αυτό το λόγο έχουν γίνει σε τόσο μεγάλη λεπτομέρεια, προκειμένου να είμαστε καθ’ όλα προετοιμασμένοι για το ενδεχόμενο κρουσμάτων. Τους περασμένους μήνες δοκιμαστήκαμε πολύ, όμως προσαρμοστήκαμε. Αλλάξαμε όλοι τις συνήθειες μας και προχωρήσαμε δυναμικά. Έτσι και τώρα όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε και αυτή τη νέα σχολική χρονιά. Επιστρέφουμε, λοιπόν, στα θρανία τηρώντας τα μέτρα, ακούγοντας τους δασκάλους και τους καθηγητές, ακολουθώντας τις οδηγίες των ειδικών. Μαθαίνουμε ασφαλείς" κατέληξε.