Αθήνα, 23-05-2019

Μαθησιακές δυσκολίες… πώς αντιμετωπίζονται;

Γράφει η ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΑΡΑΒΑΡΗ*

 


Πολύ συχνά ακούμε τους γονείς να διαμαρτύρονται ότι τα παιδιά τους δε διαβάζουν, ότι αδιαφορούν για τα μαθήματά τους και δεν έχουν κίνητρα μάθησης. Έχουμε, όμως, αναλογιστεί ποιες είναι οι αιτίες που μπορεί να κρύβονται πίσω από αυτή τη φαινομενική αδιαφορία;

 

Αρχικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε το αυτονόητο: ότι το κάθε παιδί αποτελεί μια μοναδική και ανεπανάληπτη προσωπικότητα που έχει τις δικές του ανάγκες, το δικό του ρυθμό μάθησης και αφομοίωσης της γνώσης. Είναι, λοιπόν, άσκοπη από την πλευρά των γονέων οποιαδήποτε σύγκριση του παιδιού με τις επιδόσεις άλλων συμμαθητών του.

 

Το χειρότερο, ωστόσο, είναι ότι πολλές φορές βάζοντας οι γονείς ή οι εκπαιδευτικοί σε ένα μαθητή την ταμπέλα του «τεμπέλη» ή του «αδιάφορου» εθελοτυφλούν και αποφεύγουν να αντιμετωπίσουν κατάματα την πραγματικότητα, που δεν είναι άλλη από τις Μαθησιακές Δυσκολίες.

 

Ο όρος «Μαθησιακές δυσκολίες» είναι αρκετά γενικευμένος και περιλαμβάνει μια μεγάλη ανομοιογενή ομάδα ποικίλων δυσκολιών που εκδηλώνονται στη λειτουργία της ομιλίας, της γραφής, της κατανόησης κειμένου και των μαθηματικών. Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας οι μαθησιακές δυσκολίες θα μπορούσαν να διακριθούν σε δύο κατηγορίες. Στην πρώτη ομάδα συγκαταλέγονται αυτές που οφείλονται σε νευροβιολογικούς, βιοχημικούς και γενετικούς παράγοντες όπως η δυσλεξία, η διαταραχή της προσοχής και η υπερκινητικότητα, οι γλωσσικές διαταραχές και η οριακή νοημοσύνη. Στη δεύτερη ομάδα ανήκουν η δυσκολία στη γλώσσα και η οργάνωση της σκέψης που μπορεί να οφείλονται σε γενετικούς παράγοντες αλλά και τα ψυχοσυναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα στα οποία επιδρούν περιβαλλοντικοί παράγοντες. Στην κατγηγοριοποίηση αυτή δε συμπεριλαμβάνονται οι μαθησιακές δυσκολίες που είναι αποτέλεσμα ψυχογενών παραγόντων όπως ο αυτισμός, ούτε οι μαθησιακές δυσκολίες που προκύπτουν από ιατρικά προβλήματα όπως η έλλειψη σιδήρου, που μπορεί να αναστείλουν την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου.

 

Βέβαια, η πιο γνωστή από τις μαθησιακές δυσκολίες είναι η Δυσλεξία, που σχετίζεται με τη δυσκολία στην ανάγνωση και στη γραφή και μπορεί να συνυπάρχει και με άλλες δυσκολίες που αφορούν τη βαθιά δομή της γλώσσας, τη μνήμη, το ρυθμό, την οργάνωση, τη διαταραχή της προσοχής και την υπερκινητικότητα, την εκτέλεση αριθμητικών πράξεων (δυσαριθμησία) αλλά και προβλήματα συμπεριφοράς που αντιμετωπίζουν τα παιδιά εξαιτίας της σχολικής αποτυχίας. Για το θέμα, βέβαια, των μαθησιακών δυσκολιών και της Δυσλεξίας έχουν διατυπωθεί επαμφοτερίζουσες απόψεις και δεν είναι δυνατό να εξαντληθεί στο παρόν άρθρο. Αυτό που επιχειρούμε είναι να ευαισθητοποιήσουμε τους γονείς, ώστε να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα έγκαιρα και πάντοτε σε στενή συνεργασία με τον εκπαιδευτικό. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι σε οποιοδήποτε πρόβλημα η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη και ειδικά όταν πρόκειται για παιδιά απαιτείται τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς νηφαλιότητα, ψυχραιμία, υπομονή και προσδοκία επιτυχίας.

 

 

*Φιλόλογος

Τελευταία Νέα

Παιδικό πάρτυ