Ανάγκη έγκαιρης παρέμβασης
Γράφει η ΕΥΡΥΔΙΚΗ ΠΑΥΛΑΤΟΥ*
Συχνά ακούμε νηπιαγωγούς και δασκάλους να μιλούν για την ανάγκη που παρουσιάζει κάποιος μαθητής, για ιδιαίτερη υποστήριξη εντός και εκτός σχολικού πλαισίου, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του συνήθους προγράμματος.
Πρόκειται συνήθως για μαθητή που παρουσιάζει δυσκολίες, είτε στην κιναισθητική του κατάσταση, είτε στην κατανόηση των εννοιών, είτε στην εκφορά του λόγου, είτε στη συμπεριφορά του στο χώρο του σχολείου. Συγκεκριμένα εντοπίζονται δυσκολίες στην αδρή και λεπτή κίνηση, στις δεξιότητες αισθητηριακής ολοκλήρωσης, στην επικοινωνία, στον αντιληπτικό τομέα, στην προσαρμογή. Ο μαθητής θα πρέπει να εξεταστεί από διεπιστημονική ομάδα που αποτελείται από αναπτυξιολόγο, παιδοψυχολόγο, λογοθεραπευτή, παιδαγωγό, φυσικοθεραπευτή.
Στόχος είναι η διερεύνηση και η όσο το δυνατόν έγκαιρη παρέμβαση για την αντιμετώπιση των δυσκολιών καθώς και η πρόληψη των δυσάρεστων συνεπειών που συνήθως επακολουθούν όταν δε γίνεται κάποια συντονισμένη προσπάθεια παρέμβασης και αποκατάστασης των δυσκολιών.
Είναι βέβαιο ότι όσο πιο νωρίς μπούμε στη διαδικασία εντοπισμού, αναπλήρωσης και συμπλήρωσης των αδύνατων σημείων του παιδιού τόσο πιο αποτελεσματικό έργο έχουμε.
Διάγνωση μπορούμε να έχουμε είτε απευθυνόμενοι στα μεγάλα νοσοκομεία που διαθέτουν Παιδιατρικό τμήμα, όπως τα Νοσοκομεία Παίδων στην Αθήνα, είτε στα ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διάγνωσης, Διαφοροδιάγνωσης, Αξιολόγησης) πρώην ΚΔΑΥ (Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης, Υποστήριξης) που ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας, είτε στα Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα και τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας που ανήκουν στο υπουργείο Υγείας.
Στα ΚΕΔΔΥ, που βρίσκονται σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απευθύνεται η οικογένεια του μαθητή με γραπτό αίτημα, με βάση την περιοχή που βρίσκεται το σχολείο που φοιτά ο μαθητής. Τα ΚΕΔΔΥ έχουν σκοπό την προσφορά υπηρεσιών διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών και κυρίως εκείνων που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και υποστήριξης, πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, των γονέων και της κοινωνίας. Είναι στελεχωμένα με επιστήμονες όλων των ειδικοτήτων οι οποίοι συμμετέχουν σε μια διεπιστημονική ομάδα που έχει αρμοδιότητα την έκδοση γνωμάτευσης αφού προηγηθεί πλήρης αξιολόγηση. Στα ΚΕΔΔΥ αξιολογούνται μαθητές που φοιτούν σε κάθε μονάδα προσχολικής και σχολικής εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα στην ομάδα συμμετέχουν, κοινωνική λειτουργός, ψυχολόγος, εκπαιδευτικός προσχολικής, πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παιδοψυχίατρος, λογοθεραπευτής, καθώς και ειδικοί για κάποιες ιδιαίτερες περιπτώσεις όπως για παιδιά με προβλήματα ακοής, παιδιά με προβλήματα όρασης ή με κινητικές δυσκολίες.
Αφού γίνει λεπτομερής αξιολόγηση από την κάθε ειδικότητα συνεδριάζει η διεπιστημονική ομάδα για την έκδοση της γνωμάτευσης και για τη σύνταξη οδηγιών και προγράμματος στήριξης του μαθητή. Μετά το τέλος της διαδικασίας γίνεται ανακοίνωση στην οικογένεια και δίνεται γραπτώς η γνωμάτευση η οποία έχει προτάσεις βοήθειας και υποστήριξης του παιδιού τόσο για την οικογένεια όσο και για το σχολείο που φοιτά το παιδί .
* Δασκάλα - ψυχολόγος